Lai sasniegtu diplomdarba mērķi, autore mēģina risināt sekojošus uzdevumus:
izpētīt un analizēt mazā un vidējā biznesa attīstības posmus Latvijā, to lomu valsts ekonomikā;
uz MVU darbības pētījumu, statistisko datu un uzņēmēju aptaujas rezultātu pamata izpētīt un analizēt galvenās MVU attīstības problēmas;
izpētīt Latvijas valsts realizēto MVU atbalsta politiku un ar uzņēmēju aptaujas rezultātu palīdzību analizēt to ietekmi uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu;
analizēt MVU nākotnes attīstības perspektīvas;
izpētīt un analizēt iespējamās izmaiņas, pozitīvās un negatīvās sekas MVU attīstībā sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā;
uz veiktās analīzes pamata izstrādāt priekšlikumus mazas un vidējas uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā.
1. MVU raksturojums un tā loma Latvijas ekonomikā
1.1. MVU jēdziens un tā vieta uzņēmējdarbības sektorā
Attīstītajās valstīs maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) ir ievērojama loma un īpatsvars tautsaimniecībā. Tie nodrošina tautsaimniecības izaugsmes pamatu, rada 75-90% no visām jaunradītajām darba vietām un veicina jaunu uzņēmējdarbības veidu attīstību. MVU veicina vidusslāņa veidošanos, kas stabilizē sabiedrību, atbrīvo lielos uzņēmumos no tiem neraksturīgu funkciju veikšanas un ietekmē „ēnu” ekonomikas samazināšanos.
Mazie un vidējie uzņēmumi ir īpašs uzņēmējdarbības veids, jo atšķiras ne tikai ar uzņēmuma lielumu, bet arī ar dibinātāju skaitu, ieņemto pozīciju tirgū un ar īpašu valsts regulēšanas režīmu. Uzņēmuma lielums lielā mērā ietekmē viņu funkcionālo lomu ekonomikā. Lielie un mazie uzņēmumi nevar būt savstarpēji aizstāti, tie papildina viens otru un veido veselu ekonomikas organismu.
Lielie uzņēmumi ir efektīvi tajās nozarēs, kuru attīstībā nepieciešams koncentrēt lielus kapitālieguldījumus, kurās ir ilgstošs ražošanas cikls un, kas tas ir, piemēram, metalurģijā, ražošana saistīta ar lieljaudas iekārtām, vai kurās globālā konkurence stimulē resursu koncentrēšanu un apvienošanos.
Mazo un vidējo uzņēmumu darbība ir efektīva tur:1
kur vajadzīga liela preču, pakalpojumu daudzveidība, nemitīga jauninājumu ieviešana;
kur ir nepieciešams samazināt bezdarbu un veicināt konkurenci;
kur ir nepieciešams atbrīvot lielos uzņēmumus no tiem nespecifiskām funkcijām (izejvielu piegādāšana, gatavas produkcijas realizēšana).
Mazie un vidējie uzņēmumi specializējas individuālas produkcijas ražošanā, ievērojot patērētāju pieprasījumu, kā arī ražo preces pēc lielo korporāciju pasūtījumiem, piedalās jauninājumu izstrādāšanā un apgūšanā.…