-
Mazo uzņēmumu vadīšanas raksturīgās iezīmes
Nr. | Название главы | Стр. |
ANOTĀCIJA | 2 | |
ANOTATION | 3 | |
IEVADS | 4 | |
1. | MAZO UZŅĒMUMU RAKSTUROJUMS | 7 |
1.1. | Mazo uzņēmumu atbalsta programmas un organizācijas | 12 |
1.2. | MVU attīstības problēmas | 18 |
2. | VISPĀRĒJĀS VADĪŠANAS FUNKCIJAS | 21 |
2.1. | Plānošana | 23 |
2.2. | Organizēšana | 29 |
2.3. | Cilvēkresursu vadīšana un motivēšana | 34 |
2.4. | Kontrole | 40 |
3. | MAZO UZŅĒMUMU VADĪŠANAS RAKSTURĪGĀS IEZĪMES | 44 |
3.1. | Vadības attīstības fāzes | 45 |
3.2. | Īpašnieks kā vadītājs | 46 |
3.3. | Aptaujas analīze par vadīšanas procesiem mazos uzņēmumos | 48 |
3.3.1. | Plānošana | 49 |
3.3.2. | Organizēšana | 55 |
3.3.3. | Darbinieku vadīšana | 61 |
3.3.4. | Kontrole | 67 |
3.4. | Problēmas mazo uzņēmumu vadīšanas procesos un to iespējamie risinājumi | 73 |
3.4.1. | Plānošana | 73 |
3.4.2. | Organizēšana | 76 |
3.4.3. | Darbinieku vadīšana | 78 |
3.4.4. | Kontrole | 82 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 84 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 90 | |
Pielikumi | 92 |
IEVADS
Latvijā mikro un mazie uzņēmumi tāpat kā citur Eiropā veido lielu tautsaimniecības daļu, un tiem ir nozīmīga loma iekšzemes kopprodukta radīšanā un nodarbinātībā. Tieši mazie uzņēmumi ir valsts sekmīgas ekonomikas pamats. Skaidrojums tam ir vienkāršs – mazajiem uzņēmumiem piemīt tendence laika gaitā uzkrāt pieredzi un attīstīties, kļūstot par vidējiem un lieliem uzņēmumiem, kas valstij ir ļoti būtiski. Mazie uzņēmumi ir ļoti mobili, ātri spēj reaģēt un pielāgoties pārmaiņām tirgū. Tomēr mazajiem uzņēmumiem ir savi raksturīgākie trūkumi un problēmas - tehnoloģiju un finansu resursu pieejamība, pārmērīga birokrātija, mazie uzņēmumi dzīvo īsāku mūžu, nepilnīga uzņēmējdarbības likumdošana, sarežģīta nodokļu sistēma, informācijas trūkums par valsts un privāto fondu atbalsta iespējām, nevienmērīga reģionu ekonomiskā attīstība, biznesa vadība bieži ir balstīta uz intuīciju, pieredzes un zināšanu trūkums.
Vadīšana nozīmē tādas apkārtējās vides radīšana, lai cilvēki, izmantojot citus resursus varētu sasniegt izvirzītos mērķus. Lai uzņēmums tiktu vadīts veiksmīgi vadības metodes ir jāizmanto atbilstoši uzņēmuma raksturīgajām iezīmēm.
Runājot par vadības teoriju un vadīšanas procesiem, parasti tiek apskatītas situācijas lielos ražojošos uzņēmumos, kur ir liels kapitāls, daudz darbinieku un sarežģīti procesi.
Mazos uzņēmumos darbinieku skaits un līdzekļi ir daudz mazāki un procesi uzņēmumos ir daudz vienkāršāki, kas nozīmē, ka vadības procesi arī ir vienkāršāki un bieži arī citādāki.
Darba mērķis un uzdevumi
Noteikt mazo uzņēmumu vadīšanas raksturīgās iezīmes un sniegt priekšlikumus par vadīšanas procesu uzlabošanu.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi tika noteikti šādi uzdevumi:
1. Raksturot mazos uzņēmumus;
2. Izpētīt mazo uzņēmumu atbalsta programmas un organizācijas;
3. Analizētas mazo uzņēmumu attīstības problēmas;
4. Analizēt vispārējās vadīšanas metodes;
5. Izpētīt vadības procesus uzņēmuma atīstības fāzes;
6. Salīdzināt atšķirības starp vadītāju – īpašnieku un profesionālu vadītāju;
7. Veikt aptauju par vadības procesiem mazos uzņēmumos;
8. Analizēt aptaujas rezultātā iegūtos datus;
9. Sniegt priekšlikumus par vadīšanas procesu uzlabošanu mazos uzņēmumos.
Pētāmais objekts
Pētāmais objekts ir mazie uzņēmumi.
Pētāmais subjekts
Pētāmais subjekts ir vadības procesi uzņēmumā.
Pētījuma metodes
Pētījumā tika izmantotas sekojošas metodes:
1. Izskaidrošana – ar šīs metodes palīdzību tika atklātas būtiskākas vadības procesa likumsakarības un mazo uzņēmumu vadības procesa raksturīgās iezīmes.
2. Analīze – tika analizēti gan statistikas dati par maziem uzņēmumiem, gan aptaujas anketas rezulāti.
3. Sintēze – tika analizēta sakarības starp aptaujāto uzņēmumu atbilžu variantiem atkarībā no uzņēmuma lieluma un vecuma.
Pētījuma ierobežojumi
Pētījumā izmantota Latvijas Republikas Centrālā Statistikas pārvaldes publicētā informācija un Eiropas Kopienas Statistikas pārvaldes publicētā informācija. Tā kā pētījuma rakstīšanas brīdī nebija publicēti jaunākie statistiskie dati, tika izmantoti 2003.gada dati un 2005.gada provizoriskie dati.
Tā kā pētījumam ir ierobežots laika periods, tad analītiskā daļā tika aptaujāti tikai 50 respondenti.
Raksturojot mazos uzņēmumus un to atbalsta programmas, mazie uzņēmumi tiek apskatīti kopā ar vidējiem uzņēmumiem, jo literatūras avotos tie netiek izdalīti atsevišķi.
Darba struktūra
Darbs sastāv no trīs nodaļām. Pirmajā nodaļā tiek apkopota informācija par maziem uzņēmumiem, to iedalījumu un statistiskajiem rādītājiem un izpētītas mazo uzņēmumu atbalsta programmas un organizācijas, kā arī analizēti mazo uzņēmumu attīstības problēmas. Otrajā nodaļā, tiek analizētas vispārējās vadīšanas funkcijas, kā plānošana, organizēšana, cilvēkresursu vadīšana un kontrole, lai varētu veikt tālāko analizi par vadības procesiem mazos uzņēmumos. Trešajā nodaļā tiek veikta aptaujas anketu analīze, noteiktas likumsakarības starp vadīšanas procesiem mazos uzņēmumos un uzņēmuma lielumu un vecumu. Pēc anketu analīzes tiek noteiktas galvenās iezīmes un problēmas mazo uzņēmumu vadīšanas procesos un meklēti iespējamie šo problēmu risinājumi.
…
Darba teorētiskajā daļā tiek apkopota informācija par maziem uzņēmumiem, to iedalījumu un statistiskajiem rādītājiem, izpētītas mazo uzņēmumu atbalsta programmas un organizācijas, kā arī analizēti mazo uzņēmumu attīstības problēmas, analizētas vispārējās vadīšanas funkcijas. Prakstiskajā daļā ir aptaujas anketu analīze, noteiktas likumsakarības starp vadīšanas procesiem mazos uzņēmumos un uzņēmuma lielumu un vecumu.
- Mazo un vidējo uzņēmumu zīmolu pozicionēšanas iespējas Latvijas tirgū
- Mazo uzņēmumu vadīšanas raksturīgās iezīmes
- Vadīšanas kultūra pašvaldībās
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Mazo un vidējo uzņēmumu zīmolu pozicionēšanas iespējas Latvijas tirgū
Дипломная для университета60
-
Vadīšanas kultūra pašvaldībās
Дипломная для университета58
Оцененный! -
Celtniecības uzņēmumu attīstības tendences Vidzemes reģionā
Дипломная для университета41
Оцененный! -
SIA “Lattelekom” personāla vadīšanas ietekme uz uzņēmuma finansiālo stāvokli
Дипломная для университета90
Оцененный! -
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstība Latvijā (2002.-2005.g.)
Дипломная для университета77
Оцененный!