Vērtības vienmēr ir bijušas nozīmīga cilvēka dzīves sastāvdaļa. Gadiem ejot, mainās ideoloģijas, līdz ar to mainās arī attieksme pret tikumiskajām vērtībām un to nozīmi ne tikai bērnu audzināšanā, bet cilvēka dzīvē vispār. Ir bijis laiks, kad par galveno vērtību cilvēka dzīvē tika uzskatīta brīvība, personības radošās izpausmes, ir bijis laiks, kad par visu augstāk tika vērtēts cilvēka gods, viņa labā slava un dotais vārds. Šodien par vienu no galvenajām vērtībām ir kļuvis materiālais nodrošinājums. Šādi piemēri lieliski parāda to, cik nepastāvīgas un mainīgas ir cilvēku domas par to, kas tad ir patiesi vērtīgs.
Kā to atšķirt no šķietami vērtīgā, lai vērtību sistēmā bērns neapjuktu un iemācītos izvēlēties pareizas prioritātes?
Šeit lieliski noder pasakas un tajās paustā tikumiskā gudrība. Pasakas pie mums ir atnākušas no tālas pagātnes. Jau Platons savos dialogos runā par to, ka senos laikos vecas sievietes stāstīja bērniem simboliskus stāstus, un tā bija svarīga jaunās paaudzes tikumiskās audzināšanas sastāvdaļa.
Pasakas parasti izsaka to, kas tautai ir svarīgākais un dārgākais. Mana bakalaura darba tēma ir par pasakas, kā tikumisko vērtību izpratnes un rīcības veidotājas, nozīmi mūsdienu pedagoģijā. Tas tādēļ, ka es vēlējos noskaidrot, kādas ir iespējas šodienas tehnoloģiju pārpildītajā pasaulē atgriezties pirmsākumos, lai mācītu bērnam pašu svarīgāko - tikumisko gudrību. Un nevis to moderno, kas mainās, nākot un ejot gadu desmitiem, bet tautas gudrību, izdzīvojušu no paaudzes paaudzē.
Pasakas ir pietiekami vecas, tās ir izturējušas laika pārbaudi, kura atsijā visu lieko, atstājot tikai pašu būtiskāko. Bez tam, pasaka un rotaļa ir bērna dabiskā vide, un mācot caur to, iespējams panākt neticami labus rezultātus. Lai to pierādītu, tika izstrādāts bakalaura darbs „Pasaka – tikumisko vērtību izpratnes un rīcības veidotāja vecākajā pirmsskolas vecumā”.
Bakalaura darba mērķis: izzināt latviešu tautas pasakas nozīmi tikumisko vērtību izpratnes un rīcības veidošanā vecākā pirmsskolas vecuma bērniem.
Pētījuma priekšmets: tikumisko vērtību izpratnes un rīcības veidošanās vecākā pirmskolas vecuma bērnos.…