SECINĀJUMI
Diplomdarba izstrādes procesā tika izanalizēta un izpētīta speciāla literatūra par sociālo darbu ar narkotiku atkarīgajiem pusaudžiem, kā arī apkopota teorētiska literatūra par narkotiku atkarības bīstamību.
Izvērtējot sociālā darbinieka darbību narkotiku atkarības mazināšanai pusaudžu vidū sociālajam darbiniekam ir jāveic preventīvais darbs, pēc iespējas pārliecinošāk ieinteresējot pusaudžus savu brīvo laiku pavadīt lietderīgāk un sociāli pieņemamā veidā.
Darbā ir iespējams pielietot dažādas diagnosticējošās metodes, animācijas metodes, veselības, mūzikas un teātra terapijas elementus, kā arī brīvā laika un mācību animācijas. Ir būtiski nepārtraukti attīstīt sociālā darbinieka profesionālo kompetenci un personīgo izaugsmi, spēt uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
Narkotiku atkarības riska grupā dominē pusaudži. Pusaudžu vecums ir krīzes vecums, tas ir no 16- 19 gadiem. Pusaudžu vecumposmu raksturo sociālā aktivitāte, pusaudži tiecas pārņemt un atdarināt pieaugušo pasaules vērtības, uzvedības normas un attiecības. Audzināšanas un preventīvajā darbā pusaudžos ir jāattīsta prasmes regulēt savas emocijas, organizēt savu laiku, kā arī rast sev citas interesantas nodarbes.
Diplomdarba izstrādē tika organizēts pētījums par narkotiku atkarību jautājumu izpratni pusaudžu vidū. Pētījumā tika noskaidrots, ka pusaudži zina, ko nozīmē narkotiku atkarība, bet nav padziļinātas izpratnes par to bīstamību.
Pieejamā informācija un avoti par narkotiku atkarību ir plaši, bet ne vienmēr tiek rasts pusaudžiem saistošākais veids, kā to pasniegt. Neskatoties uz to, ka skolā tiek veikts preventīvais darbs, pozitīvākus rezultātus sasniegt kavē vecāku pasivitāte, zemais ieinteresētības līmenis par pusaudžu nodarbošanos skolā un ārpus tās.
Balstoties uz pētījumā noteiktām problēmām, tika izveidota programma narkotiku atkarību mazināšanai pusaudžu vidū. Programmas ietvaros ir iespējams apgūt pozitīva pašvērtējuma celšanu un attīstīšanu, brīvā laika organizēšanu, prasmi regulēt emocijas u.c.
Diplomdarba izvirzītais mērķis ir sasniegts un visi uzdevumi izpildīti. Diplomdarbam ir praktiska nozīme, jo pētījuma rezultāti atklāj apskatāmā jautājuma nopietnību pusaudžu vidū un piedāvātā preventīvā darba programma ir realizējama konkrētajā skolā, kā arī to var īstenot citās mācību iestādēs.
…