Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Socioloģijas priekšmets | |
2. | Socioloģija&citas sociālās zinātnes | |
3. | Makrot-jas | |
4. | Mikrosocioloģisko T.būtība | |
5. | Simbol.interakcionisms | |
6. | Funkcionālisms | |
7. | Konfliktu teorija | |
8. | Mēģinājumi pārvarēt mikro,makro t | |
9. | Kultūras soc.izpratne | |
10. | K elementi | |
12. | Sociālās pozīcijas,statusi un lomas | |
11. | Kultūras formas | |
13. | Sociālo lomu konflikti,to pārvarēšanas paņēmieni | |
14. | Sociālie institūti,to loma sab-bas funkcionēšanā | |
16. | Sabiedrību tipi??? | |
17. | Socializācijas jēdziens,būtība | |
18. | Soc-ja&personības attīstības teorijas | |
19. | Sociālā mijiedarbība | |
20. | Mazās sociālās grupas jēdziens,pazīmes | |
21. | Primāras&sekundāras gr. | |
22. | Formālās&neformālās gr?? | |
23. | Dalības gr.&referentās?? | |
24. | Org-jas būtība&tipi | |
25. | Org-ju nepilnības. birokrātiskās iestādes- | |
26. | Deviantāuzvedība | |
27. | Deviantās uzvedības tipoloģija | |
28. | Deviantāuzvedība&kontrole | |
29. | Sociālās stratifikācijas jēdz.&būtība | |
30. | Sociālās nevienlīdz.skaidrojumi funkcionālisma&konfliktu | |
31. | Soc.stratif.sistēmas | |
32. | Stratif.procesi modernajās s-bās un Latvijā | |
33. | Soc.mobilitātes jēdz.,būtība | |
34. | mobilitātes iespējas&procesi modernajās | |
35. | Etniskās&rasu nevienlīdz.izpausm. modernajās s-bās | |
36. | Etniskās,rasu&mazākumtautības Etniskā 37.Dzimumnevienlīdzības izpausmes modernajās s-bās | |
38. | Dzimums kā bioloģiska&sociāla kategorija-dzimumatšķirību komponenti | |
39. | Feministiskās makroteorijas | |
41. | Ģimene kā sociālā grupa&sociālais institūts | |
42. | Laulības formas,to ietekmējošie faktori | |
43. | Ģimenes teorijas,to attīstības perspektīves | |
44. | Reliģijas socioloģiskā izpratne | |
45. | Reliģiju klasifikācija | |
46. | Reliģiskās org-jas formas | |
47. | Reliģijas attīstības tendences | |
51. | Politiskās sist.&polit.režīmi. | |
52. | Demokrātijas jēdz.&dem.t. | |
53. | Totalitārisms kā nedemokr.politisks režīms, tā |
3.Makrot-jas ir 2:1)konfliktu jeb konfliktisms(vācu sociologs R.Dārendofs;K.Markss),2)funkcionālisms(T.Pārsons,Mertons,Lūmans).
Konfliktu teorija-pamatā ir konflikts,s-bas galv.attīstības dzinulis.K.Markss saka,ka visu konfliktu s-bā pamatā ir īpašums.Par zemniekiem Markss runāja maz-uzskatīja par nebūtisku šķiru. Tas,ka vieniem kaut kas pieder,otriem nekas. Dārendorfs-nav iespējams soli pakāpt,neuzkāpjot konfliktam. Cēlonis nav īpašums konfliktam,bet gan vara.Ir pozīcijas,kur varas ir ļoti maz(direktors,klerks),konfliktē vīr.-siev., d.dev.-d.ņēm. Kad sāk cilvēki apzināties konfliktu,tad sākas šķiru cīņa. Visu galveno attiecību strukturējošais elements ir konflikts. Pamatā ir:*vara; *struktūra. Sociālajās attiecībās klāt ir konflikts.Dārendorfs saka,ka:1)jebkura s-ba ir jāskata konfliktu prizmā. Galv. konfl. cēlonis ir vara-tās esamība vai neesamība; 2)jebkura s-ba ir vērojama vienu sociālo grupu vara pār citām;3)katrā no šīm grupām cilvēkus vieno kopīgas intereses,neatkarīgi no tā, vai viņi apzinās to,vai ne.Šo gr.intereses var būt dažādas,pat pretējas; 4)konflikti starp grupām var saasināties.Saasināšanās notiek,ja vara ir sakoncentrēta ļoti nelielas gr.rokās; tiem,kuriem varas nav,ir atņemta iespēja arī to iegūt; cilvēki nevar brīvi apvienoties dažādas org-jās.
Funkcionālisms-Parsons sociālo pasauli redz kā matrjošku,tā sastāv no dažādām sistēmām,kuras diktē savus noteikumus. Viņš uzskata,ja sistāme iet kā plkst.,tad tai jātiek galā ar 4 f-ju pildīšanu:adaptīvā(jāprot pielāgoties apkārt.videi-ekonomika); mērķf-ju(nefunkcionē haotiski-politika); integratīvā(kārtības nodrošināšanas sistēma-sociālie institūti, tiesa,pr-ra,policija); latentā jeb sistēmas saglabāšanas(sistēma ir jāatražo,jaunie locekļi jāsocializē-sociālie inst.-ģimene,skola,masu saziņas līdz.).
5.Simbol.interakcionisms.Pieder pie makroteorijas.Ir:simboliskais interakcionisms jeb simboliskās mijiedarbības teorija (pamatlic.amarikānis Mids; Blūmers).Tās zari-fenomenoloģiskā socioloģija; etnometodoloģija; dramaturģiskā pieeja.Kāds amerikānu psihologs veica eksperimentu-eksperimenta būtība-eksperimentam tika angažēti studenti,brīdināja tos,ka būs jābūt vairākas nedēļas prom no mājām.Nakts sākumā aizveda visu stud.grupu uz armijas kazarmām.Vieni studenti spēlēja cietumniekus,otri-uzraugus.Šo eksperimentu vajadzēja priekšlaicīgi pārtraukt,jo cietumsargi sāka patvaļīgi izmantot savu varu.Savukārt starp cietumniekiem valdīja ģedovščina.Saistībā ar simbolisko interakc.jāsaka,ka cilvēks ir sociāli aktīvs.Studenti ir labi situētu vecāku bērni,ar vid.izglītību.Sociālajām normām būtu jābūt apgūtām,bet cilv.var mainīties,jo viss atkarīgs no paša indivīda. Mēs neesam ieprogrammēti kā roboti,viss ir daudz sarežģītāk,mēs kā subjekts esam līdzdalībnieki visās sociālās spēlītēs. Blūmera tēzes,kas atklāj simb.interakc.&mikroteoriju būtību:1)mēs lietojam dažādus priekšmetus,kontaktējamies ar citiem cilv.&rīkojamies dažādās situācijās,balstoties uz jēgu,kādu piešķiram šiem priekšmetiem un situācijām; 2)šī jēga rodas tikai un vienīgi mums kontaktējoties(mijiedarbojoties) ar citiem cilvēkiem.Jēga nepiemīt priekšmetiem&situācijām pašām par sevi un nav arī individuālpsiholoģisks fenomens; 3)šo jēgu jeb nozīmi visu laiku ietekmē apkārtējā s-ba š.v.plašākā nozīmē,kā arī konkrētas situācijas&tā var mainīties(indivīds to var pārinterpretēt).
S-ba sastāv no objektiem,kas visi ir simboliskās mijiedarbības produkti,arī cilvēki ir šādi objekti.
Simboliskais interakcionisms ir 1 no nedaudzajām,ja ne pat vienīgā socioloģiskā teorija,kur indivīds ir aktīvs&dinamisks,nevis dažādu struktūru determinēts.
…
Konspekts Socioloģijā
Nav aplūkoti jautājumi: 40., 48., 49. 54.-59.
- Socioloģija
- Tiesību socioloģija
- Tiesību socioloģija
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Tiesību socioloģija
Конспект для университета24
-
Tiesību socioloģija
Конспект для университета21
-
Tiesību normas un citas normas
Конспект для университета11
-
Tiesību filosofija
Конспект для университета22
-
Socioloģija kā zinātne
Конспект для университета9