5.Holdings – akciju sabiedrība, kas savu kapitālu izmanto citu akciju sabiedrību akciju ieguvei.
Uzņēmumu grupa, kas sastāv no holdinga sabiedrības un tās kontrolē esošām meitas sabiedrībām.
Akciju sabiedrības, kuras savu kapitālu izmanto galvenokārt citu uzņēmumu akciju iegādei. Tādas darbības mērķis ir kapitāla koncentrācija, lai atvieglot saimnieciskas un finanšu darbības risināšanas problēmas. Holdingu darbības ierobežošanas faktors ir pretmonopola likumi, bet rezultāts ir ekonomiskas varas koncentrācija mātes uzņēmumā.
Holdings ir galvenais uzņēmums, kas tur kontrolpaketi, nodarbojas ar stratēģiskajām funkcijām, izveido stratēģisko vīziju.
Holdinga dibināšana ir kontrolēta ar pretmonopola likumiem, kas kontrolē holdinga paplašināšanos, lai neveidotos monopols.
Holdinga darbībai ir nepieciešams atlants – akciju kontrolpaketes turētājs un vairāku uzņēmumu ekonomiskas darbības pārvaldnieks. Atlants ir galvenais uzņēmums, kas tur kontrolpaketi. Tā vienīgais uzdevums ir vadīt visu uzņēmumu kopu, kontrolēt, nodarboties ar stratēģiskām izmaiņām, nodarboties ar nākotnes vīziju un attīstības iespējām.
6.Asociācija – asociācija ir darbības koordinēšana ar mērķi aizstāvēt uzņēmumu intereses. Asociācijas veidojas kopējo komerciālu interešu koordinācijai un aizsardzībai, tas ir neatkarīgu uzņēmumu brīvprātīga apvienošana, patstāvīgas juridiskas personas, kas darbojas uz līguma pamata par kopējo sadarbību. Par darbības rezultātiem asociācija ir atbildīga tikai ar to īpašuma daļu, kura ir nodota kopīgai izmantošanai.
Asociācijas ir ļoti aktuālas tad, ja valstī ir attīstīts mazais un mikro bizness (piemēram, Latvijā), jo mazie uzņēmumi bieži vien nav spējīgi ieguldīt līdzekļus attīstībā, mārketinga pētījumos, informatīvos pētījumos, viņiem nav ne laika, ne iespējas saprast, kas notiek tirgū. Šajā gadījumā viņi iegulda savu īpašuma, kapitāla vai resursu daļu asociācijā, kuri nodarbojas ar kopējiem darbiem, lai palīdzētu tās locekļiem. Uzņēmumi atbild tikai ar to īpašuma daļu, kura ir ieguldīta asociācijā.
Latvijā asociācijas ir ļoti populāras un izplatītas. Latvijā ir ap 60 asociācijām un katrs piektais Latvijas uzņēmējs ir kādas asociācijas biedrs vai loceklis.
Mīnuss – visi asociācijas dalībnieki ir arī savstarpēji konkurenti.
…