-
Vadīšana un vadītāji
Vadīšanas līmeņi
1. – augstākā līmeņa vadītāji – atbildīgi par visas organizācijas vadīšanu kopumā. Viņi izstrādā darbības politiku un vada organizācijas mijiedarbību ar apkārtējo vidi. (Tipiskie amata nosaukumi – prezidents, izpilddirektors, rektors u.c.)
2. – vidējā līmeņa vadītāji – atbildīgi par zemākā līmeņa vadītāju darbu, bet dažreiz arī tieši par katra sava padotā darbu.
3. – zemākā jeb pirmā līmeņa vadītāji – atbildīgi par katra sava padotā darbu, bet nav atbildīgi par citu vadītāju darbu.
Vadīšanas prasmes
Vadītāja prasmes un darbošanās atkarīgas no līmeņa organizācijas hierarhijā, kurā viņš atrodas.
Speciālās prasmes – spējas lietot specializētās zināšanas, tehnikas, procedūras.
Cilvēciskās prasmes – spējas strādāt ar cilvēkiem, saprast un motivēt kā indivīdu, tā grupu.
Konceptuālās prasmes – spējas koordinēt un integrēt visas organizācijas intereses un aktivitātes.
2.temats. Plānošana, problēmu risināšana un lēmumu pieņemšana.
Plāns – dokuments organizācijas tuvākai vai tālākai attīstībai, pienākumu sadalījums darbam izvirzīto mērķu sasniegšanai noteiktos termiņos.
Plānošanā var izdalīt šādus etapus:
1. Darbības mērķa noteikšana.
2. Darbības virzienu un līdzekļu izvēle.
3. Darba organizācija (darbība).
4. Rezultātu noteikšana (rezumēšana).
Plāni var būt:
1. Ilgtermiņa (stratēģiskie);
2. Vidējie ilguma (taktiskie);
3. īstermiņa (operatīvie).
Lēmumu pieņemšanas process ir noteiktu darbību izvērtēšanas un darbības varianta izvēle kādas noteiktas problēmas atrisināšanai.
Problēma ir situācija, kad notikumu faktiskais stāvoklis atšķiras no vēlamā.
Situācijas, kuras brīdina vadītājus par iespējamām problēmām:
- novirzes no pagātnes pieredzes;
- novirzes no plāna;
- citi cilvēki ziņo vadītājam par problēmām;
- konkurenti pārspēj vadītāja organizāciju.
Iespēju meklēšana
Problēmas ir kaut kas tāds, kas apdraud organizācijas spēju sasniegt tās mērķus.
Iespēja ir kaut kas tāds, kas piedāvā noteiktas izmaiņas, lai sasniegtu mērķus.
Programmētie lēmumi – rutīnu problēmu atrisinājumi, kurus nosaka likums, procedūra vai paradums.
Neprogrammētie lēmumi – specifiski atrisinājumi, kas radīti nestrukturētā procesā, lai risinātu problēmas.
Operatīvie lēmumi, kas nepieciešami gadījumos, kas traucēta normāla darba gaita.
Perspektīvie lēmumi, kas nosaka attīstības pamatvirzienus un uzdevumus ilgstošam laika periodam.
…
Vadīšana –mērķtiecīga iedarbība uz resursiem nolūkā sasniegt noteiktus rezultātus. Tas ir darbību komplekss, kas vērsts uz iestādes darbinieku, finanšu un informācijas resursu pilnīgāku izmantošanu, lai mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti. 1. Plānošana – mērķu nospraušana kādam noteiktam nākotnes laika periodam un izlemšana, kas būtu darāms, lai šos mērķus īstenotu. Nospraužot mērķus, jācenšas paredzēt nākotnes situāciju, jānosaka vēlamā rīcība un nepieciešamie resursi. Plānošanas procesā svarīga ir komunikācija. 2. Organizēšana – nepieciešamo rīcību sagrupēšana, darbu sadalīšana vēlamā sasniegšanai. Darbu sadalīšana atsevišķos uzdevumos, uzdevumu sagrupēšana pa amatiem, atbildības noteikšana un precizēšana. 3. Personāla lietas – personāla resursu vajadzību noteikšana, izvēlēšana, apmācība un tālāk attīstīšana. Personāla skaita un kvalitātes regulēšana. 4. Motivēšana – cilvēku rīcības virzīšana un vadīšana, lai sekmētu mērķu sasniegšanu. Darbinieku stimulēšana, lai tos pamudinātu labākai uzdevumu veikšanai (prēmijas, apbalvojumi, veidojot labvēlīgu psiholoģisku klimatu u.c.). 5. Kontrole – iepriekš nospraustā mērķa salīdzināšana ar paveikto. Iemeslu, kāpēc mērķis nav sasniegts, noteikšana un nepieciešamās rīcības meklēšana, lai novērstu nepilnības.
- Darba vadīšana
- Vadīšana un vadītāji
- Vadīšanas pieejas - tabula
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Konfliktu risināšanas metodes un to vadīšana risināšanas ceļā
Конспект для университета10
-
Uzņēmuma stratēģijas un politikas vadīšana (USPV)
Конспект для университета26
-
Vadītājs un vadīšana. Vara un tās veidi
Конспект для университета13
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 3.daļa - vadīšana starptautiskā aspektā
Конспект для университета6
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 12.daļa - ētika un sociālā atbildība
Конспект для университета10