5.3. Vērojot skolas mācību vidi, var teikt, ka tā ietekmē audzināšanu gan pozitīvi, gan negatīvi. Tas ir atkarīgs no tā, kādi cilvēki konkrētajā mirklī ir apkārt skolēnam, kā norit stundas, kāds ir apkārtējo skolas biedru un skolotāju garastāvoklis, kāds ir stundu saraksts utt. Jebkas, kas notiek skolā, var sekundes laikā mainīt to, kā bērns jūtas, kas savukārt var ietekmēt viņu arī tik dziļi, ka mainās viņa uzskati par lietām, attieksme. Ir svarīgi, lai mācību vide būtu sakārtota: lai, pirmkārt, skolotāji paši vienmēr ierastos skolā, sāktu stundas laikus, būtu sagatavojušies; otrkārt, visi skolēni prastu kontrolēt savas emocijas, neizgāztu dusmas pār klases biedriem; treškārt, skolas reālā vide būtu sakopta gan ārēji, gan iekšēji. (Metode – pedagoģiskās vides novērošana.)
Secinājumi.
Strīdi starp skolotājiem, starp vadību un skolotājiem, starp tehniskajiem darbiniekiem – jebkādas negatīvas emocijas, kas virmo gaisā, var reaģēt uz bērna psihi, jo skolēns mācās no vides, kurā atrodas, viņš mācās no ikviena, ko satiek ikdienā. Sevišķi aktuāli tas ir mazajās klasēs, kad audzēknis ir kā uzsūcoša švamme, kas paņem sevī visu, ko jūt apkārt.
5.4. Pēc novērojumiem var secināt, ka šī saikne ir atkarīga no katra cilvēka personības. Ja skolotājs ir vecmodīgs un iesīkstējis, diezvai audzēkņiem būs aktuāli zināt, ko par modi domā šāds pedagogs. Brīvā laika pavadīšanas jautājums arī ir skatāms no dažādām pusēm – viena lieta ir tas, ko skolēni stāsta audzinātājam, ar ko nodarbojas brīvajā laikā, cita lieta ir tas, ar ko audzēkņi patiesībā aizraujas ārpusstundas. Protams, ne jau katrs ir ieinteresēts melot savam skolotājam, tomēr mani nepamet pārliecība, ka ne visi vēlas, lai zina par viņu slēptajām interesēm un neparastajiem hobijiem. Ir skolotāji, kas ar savu būtību vien uzrunā skolēnus un viņi ir gatavi izstāstīt pedagogam savu visdziļāko noslēpumu, taču ir arī tādi gadījumi, kad saikne nerodas. Manuprāt, tā ir tāda laimes spēle – sakritīs personību raksturi un dzīves skatījums vai nē, tad arī var redzēt, kāds ir rezultāts. (Metode - pedagoģiskās vides novērojums.)
Secinājumi.
Gan audzinātājiem, gan skolēniem ir ļoti jāstrādā pie tā, lai rastos saikne, kad var runāt gan par modi, gan par brīvo laiku, mīlestību u.c. privātam tēmām.
…