-
Franšīzes attīstība pasaulē, tās nozīme mazo un vidējo uzņēmumu attīstībā Latvijā
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Zīmola nozīmīgums franšīzes modelī | 3 |
2. | Starptautiskās franšīzes attīstības izpēte un piemēri | 5 |
3. | Franšīzes izmantošanas attīstības perspektīvas MVU Latvijā | 10 |
3.1. | MVU attīstība un loma tautsaimniecībā | 10 |
3.2. | MVU attīstības kavēkļu analīze | 13 |
3.3. | Valsts atbalsta programmu finansējums MVU | 15 |
4. | Jaunā uzņēmuma izveide un franšīzes iegādes galveno faktoru analīze | 17 |
Secinājumi un priekšlikumi | 20 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 21 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Darba izstrādes rezultātā autore secināja:
1. 2009. gadā kopējais franšīzes uzņēmumu skaits ASV teritorijā bija 883 984, salīdzinājuma ar 2008. gadu to skaits samazinājās par 0,1%. Savukārt speciālisti prognozē, ka 2010. gadā būs franšīzes uzņēmumu pieaugums, apmēram par 2%. Savukārt laika periodā no 2007. līdz 2009. gadam ASV kopējais franšīzes uzņēmumu skaits pieauga par 36 048.
2. Topā „500 franšīzes Eiropā” dominē Amerikas franšīzes uzņēmumu zīmoli. No pirmām desmit populārākam franšīzes uzņēmumiem Eiropā, septiņi ir ASV dibinātie, turklāt top desmitniekā paradās arī Japānas, Nīderlandes un Francijas franšīzes uzņēmumi. Astoņas no desmit populārākajiem zīmoliem ir ēdināšanas sfēras uzņēmumi.
3. Zināmu ieguvumu no franšīzes attīstības iegūst arī patērētājs, kuram preces un pakalpojumi tiek piedāvātas. Augstas konkurences apstākļos klientam paliek plašāka izvēles iespēja, tas nozīmē, ka franšīzes uzņēmumi arvien vairāk uzmanības pievērš gan kvalitātes paaugstināšanai, gan darbības pilnveidošanai.
4. Latvijā MVU strauji attīstās un to skaits arvien palielinās. laika periodā no 2007. gadā līdz 2010. gadam no reģistrēto un likvidēto uzņēmumu kopskaita, likvidējas 34% uzņēmumu, tātad apmēram 1/3 daļa. Tā kā mikro, maziem un vidējiem uzņēmumiem ir liela sociāla un ekonomiska loma tautsaimniecības veidošanā un to attīstība veicina kopējo nacionālās ekonomikas uzplaukumu, ir svarīgi nodrošināt tiem draudzīgo uzņēmējdarbības vidi.
5. MVU nav viegli pieteikties uz valsts atbalsta programmām. Tas ir saistīts ar uzņēmumu neatbilstību prasībām, kā arī ir jāiziet cauri lielam birokrātiskam aparātam, kas ir atbildīgs par šiem līdzekļiem. Ir nepieciešams milzum daudz laika un papīru formalitātes, lai iesniegtais projekts tiktu pieņemts un izskatīts. Latvijā franšīzes biznesa modelim ir liels potenciāls. It īpaši MVU tā ir laba iespēja fenomenāli ātri paplašināt savu darbību pat bez iepriekšējām zināšanām biznesa vadīšanā un organizēšanā.
…
Zīmols ir īpašs simbolisks apzīmējums, kas pievienots vai piestiprināts precei, lai to atšķirtu no līdzīgām cita veida vai citu uzņēmumu precēm. Zīmols parasti tiek apstiprināts noteiktā iestādē (patentu valdē). Reģistrēts zīmols kļūst par juridiskas vai fiziskas personas īpašumu, un neviens cits bez atļaujas to nedrīkst izmantot. Latvijā zīmolam jābūt reģistrētam Latvijas Republikas (turpmāk LR) preču zīmju reģistrā, kurā apkopotas reģistrējamie zīmoli un ziņas par to īpašniekiem, kā arī to preču saraksts, uz kurām attiecās reģistrēts zīmols
