Дипломная
Предпринимательство и право
Экономика
Pretkorupcijas pasākumu plāni, to izstrādes process un pi...-
Pretkorupcijas pasākumu plāni, to izstrādes process un pielietojums: Rīgas domes institūciju gadījums
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
ANOTĀCIJA | 2 | |
ANNOTATION | 3 | |
ATSLĒGVĀRDI | 4 | |
SAĪSINĀJUMU SARAKSTS | 5 | |
SATURA RĀDĪTĀJS | 6 | |
IEVADS | 8 | |
1. | KORUPCIJAS JĒDZIENS UN BŪTĪBA | 13 |
2. | KORUPCIJAS RISKI, TO VADĪBA PUBLISKAJĀ PĀRVALDĒ | 18 |
2.1. | Korupcijas riski | 18 |
2.1.1. | Lēmumu pieņemšanas monopols | 22 |
2.1.2. | Rīcības brīvība | 25 |
2.1.3. | Vāji atskaitīšanās mehānismi | 26 |
2.2. | Korupcijas risku izpausmes publiskajā sektorā | 27 |
2.2.1. | Publiskās pārvaldes iestāžu funkcijas, kurās var izpausties korupcijas riski | 32 |
2.2.2. | Pretkorupcijas pasākumu modelis publiskās pārvaldes iestādei | 35 |
3. | PRETKORUPCIJAS PASĀKUMU PLĀNS PUBLISKAJĀ PĀRVALDĒ | 38 |
3.1. | Pretkorupcijas pasākumu plāna tiesiskais pamatojums | 38 |
3.2. | Pretkorupcijas pasākumu plāna mērķis un uzdevumi | 39 |
3.3. | Pretkorupcijas pasākumu plāna ieviešanas procesa nozīme | 40 |
4. | RĪGAS PILSĒTAS PAŠVALDĪBAS RAKSTUROJUMS | 44 |
5. | PĒTĪJUMS PAR PRETKORUPCIJAS PASĀKUMU EFKETIVITĀTI RĪGAS DOMES INSTITŪCIJĀS | 46 |
5.1. | Pētījuma metodoloģija | 46 |
5.2. | Pētījuma analīze par pretkorupcijas pasākumu plānu efektivitāti Rīgas domes institūcijās | 49 |
NOBEIGUMS | 61 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI | 65 | |
PIELIKUMI | 69 |
Bakalaura darba izstrādes gaitā iegūtie secinājumi:
1. Korupcijas dažādās izpausmes, iemesli un sekas apgrūtina vienota tās definējuma noteikšanu.
2. Latvijas gadījumā, korupciju publiskajā un privātajā sektorā var uzskatīt par postkomunisma režīma mantojumu, kas pilnībā nekad nevar tikt izskausts.
3. Korupcijas risks – faktors, kas atvieglo iesaistīšanos korupcijā. Tas pieaug situācijās, kurās nav skaidri definētu rīcības darbības pricipu, tapēc skaidrs un saprotams darbību definējums ir būtisks.
4. Amatpersonu rīcības brīvību var mazināt caurskatāmi lēmumu pieņemšanas noteikumi un kārtība, ētisko normu izpratne un informācijas publiskošana.
5. Lēmumu pieņemšanas monopolu var mazināt – atbildību dalīšana, amatu rotācija un informācijas pieejamības nodrošināšana lēmumu pieņemšanā un iesaistot personas no malas.
6. Publisko atbildību var veicināt caurskatāmas darbības atskaites, lēmumu pieņemšanas demonopolizēšana, mediju iesaistīšana un sabiedrības spiediens.
7. Pretkorupcijas pasākumu plānu izveides process un pielietojums Rīgas pašvaldībā iepriekš nav ticis pētīts.
8. Pretkorupcijas pasākumu plāna galvenais mērķis ir korupcijas risku apzināšana, vadīšana un pretkorupcijas pasākumu plānošana un uzraudzība.
9. Pretkorupcijas pasākumu plāna uzraudzības atbildība jādala starp iestādes darbiniekiem.
10. Svarīga ir komunikācija visos vadības līmeņos, ieviešot pretkorupcijas pasākumu plānu un informējot par to.
11. Prioritārās pretkorupcijas pasākumu jomas pēc Rīgas pilsētas pašvaldības pretkorupcijas stratēģijas 2010.-2013. gadam ir:
a. Publisko iepirkumu joma;
b. Pašvaldības mantas un finanšu līdzekļu piešķīruma izlietojums;
c. Interešu konflikts;
d. Rīgas domes sniegto pakalpojumu uzlabošana.
12. Pēc autores veiktā pētījuma 81,9% aptaujāto atbalsta prasību izstrādāt pretkorupcijas pasākumu plānus.
13. Pēc autores veiktā pētījuma iekļaujoši pretkorupcijas pasākumu plānu izstrādes procesi paredz, ka iestāžu darbinieki ir informēti, procesi ir atbilstoši darba specifikai un atbildību veicinoši.
…
Bakalaura darba tēma ir „Pretkorupcijas pasākumu plāni, to izstrādes process un pielietojums: Rīgas domes institūciju gadījums”. Autore izvēlējās un formulēja šādi tāpēc, ka pretkorupcijas pasākumi ir aktuāla, daudz apspriesta tēma, un par to daudz diskusijas tiek izvirzītas gan valdībā, gan masu medijos, gan arī visā sabiedrības kopumā. Autore darbā apskata Rīgas pašvaldības institūcijas, jo pašvaldībām ir plašas pilnvaras rīcībai ar publiskajiem resursiem (gan finanšu, gan mantiskiem) un deleģēta vara veidot normatīvo vidi, kura būtiski ietekmē kā privātpersonu dzīves kvalitāti, tā arī uzņēmējdarbības vidi, piemēram, tiek pieņemti lēmumi par būvniecības iespējām, rīcību ar īpašumu pašvaldībā. Minētie apsvērumi apdraud pašvaldību un padara to par korupcijas skartu institūciju. Autore iepriekš (2009.gadā) izstrādājusi kursa darbu par korupcijas kontroles un ierobežošanas paņēmieniem Rīgas domes īpaša statusa institūcijā –Rīgas Vidzemes priekšpilsētas izpilddirekcijā. Izstrādāt bakalaura darbu, apskatot kursa darbā pētīto tēmu plašāk, pamudināja apstāklis, ka nav veikti līdzīgi pētījumi Rīgas pašvaldības iestādēs, kā arī visiem zināmais, vērienīgais 2008. gada Rīgas domes amatpersonu kukuļošanas skandāls, kurā pēc korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) veiktās pārbaudes aizturēja Pilsētas attīstības departamenta amatpersonas. Šis fakts ir apliecinājums korupcijas esamībai Rīgas pilsētas pašvaldībā. Tā pat pēc KNAB sniegtās informācijas no 2008.g – 2011.gadam KNAB tika ierosinātas četras krimināllietas, kas attiecās uz Rīgas pašvaldību pēc Krimināllikuma 318. panta (dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana), 320. panta (kukuļņemšana), 323. panta 1 daļas. (kukuļdošana) . Tā kā kursa darbāapskatītā tēma bija plaša, interesanta un saistoša, autore bakalaura darbā pētīs pretkorupcijas pasākumu plānus, kā korupciju mazinošu instrumentu, to tapšanu un pielietojumu Rīgas domes institūcijās, jo korupcija ir visas sabiedrības aizvien aktuāla problēma, kurai jārod arvien jauni risinājumi. Rakstot šo darbu ievadu autore izlasīja KNAB runasvīra Andra Vitenburga teikto, kam nevar nepiekrist: „Rīga ir vislielākā Latvijas pašvaldība, kur ir liels skaits politisko amatpersonu, izpildvaras institūciju un dažādu kapitālsabiedrību, kā arī nozīmīgs finanšu līdzekļu apgrozījums, organizējot iepirkumus, apsaimniekojot nekustamos īpašumus, nodrošinot kontroles un uzraudzības funkcijas un veicot citas svarīgas pašvaldības funkcijas.” Ņemot vērā iepriekš minēto, arī korupcijas riski Rīgas pašvaldībā, kuras institūcijas pētīs autore, ir visaugstākie.
- A/S "Parex banka" kredītpolitika
- Bezdarba samazināšanas iespēju organizēšana Kurzemē
- Pretkorupcijas pasākumu plāni, to izstrādes process un pielietojums: Rīgas domes institūciju gadījums
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Dokumentu vadība pēc LVS EN ISO 9001:2000 standarta uzņēmumā "Venta"
Дипломная для университета53
-
SIA "Dolce Credit" sabiedrisko attiecību stratēģijas izveide
Дипломная для университета103
-
Pārdošanas veicināšana pakalpojuma uzņēmumā
Дипломная для университета58
-
"Baltic Beach Hotel & SPA" konferenču centra konkurētspēja
Дипломная для университета65
-
Jauna dzīvojamo telpu īres likuma nepieciešamības sociāli ekonomiskais pamatojums
Дипломная для университета90