Menedžmenta teorijā un praksē parasti izdala divus organizācijas struktūras veidošanās modeļus: birokrātisko un uzvedības!
Parasti cilvēki vārdu birokrātija uztver kā kaut ko negatīvu, kas traucē organizācijas attīstību. Pēc būtības birokrātija ir lielisks cilvēku izgudrojums, un pareiza lietošana paaugstina menedžmenta efektivitāti.
Organizācijas birokrātiskā modeļa pamatā ir noteikti likumi, noteikumi, instrukcijas un formālu pilnvaru piešķiršana.
M. Vēbers uzskata, ka organizācijas sakārtojuma ideāls – birokrātiskais modelis būs loģisks, racionāls un efektīvs, ja būs ievēroti šādi noteikumi:
1.pareiza darba dalīšana, kas nodrošina augstākās kvalifikācijas speciālistu koncentrēšanos katrā darbības jomā;
2.vadība līmeņu hierarhija, kad augstākā līmeņa menedžeris kontrolē zemāka līmeņa menedžeri;
3.formālas noteikumu un procedūru sistēmas izveidošana, kas nodrošina darbinieku pienākumu izpildes un dažādu uzdevumu efektīvu koordinēšanu un kontroli;
4.pieņemšana darbā atbilstoši formālām kvalifikācijas prasībām;
5.formāla pienākumu izpilde praktiski bez neformālām attiecībām starp menedžeriem un padotajiem;
6.darbinieku nodrošināšana pret patvaļīgu atlaišanu no darba ( arodbiedrības).
Klasiski birokrātiskā modeļa lietošanas piemēri ir valdības un pašvaldību institūcijas, taču šā modeļa elementi ir jebkurā organizācijā. Birokrātiskajam modelim ir šādas priekšrocības: …