-
Grāmatvedība, tās nozīme un prasības
Inventarizācija ir viens no grāmatvedības uzskaites pamatelementiem, kas salīdzina līdzekļus, kas iekļauti grāmatvedības reģistros ar tiem, kas patiesībā ir. Tā tiek veikta, lai pārliecinātos, vai uzskaitē minētās vērtības faktiski eksistē. Pirmo reizi inventarizāciju veic tad, kad uzņēmums ir uzsācis darbību. Pēc tam, tā tiek veikta katra pārskata gada beigās, kā arī tad, kad tiek pārtraukta uzņēmuma darbība, tas tiek reorganizēts, ja ir ierosināta lieta par uzņēmuma maksātnespēju. Iegūtos datus ieraksta inventarizācijas sarakstos. Veicot inventarizāciju, jāņem vērā laiks, kad ir atļauts to veikt. Piemēram, veicot gada slēguma pārskatu, jāņem vērā, ka to drīkst 3 mēnešus pirms pārskata gada beigu dienas, un mēnesi pēc.
Inventarizāciju uzņēmumā veic saskaņā ar uzņēmuma vadības instrukcijām, kurās ir noteikts laiks un kārtība, kā to veic. Tas ir vadītāja izdots rakstisks rīkojums, kurā norāda procesa uzsākšanas un pabeigšanas laikus, inventarizācijas apjomu, un kā tā notiksies. Tajā ir minēti arī komisijas locekļi no uzņēmuma, kas piedalīsies inventarizācijā. Tas ir tāpēc, ka inventarizācijā ir jāpiedalās arī tai personai, kas ir atbildīga par uzskaitē minētajiem objektiem. Šie objekti var būt ne tikai tie, kas tieši pieder uzņēmumam, bet arī tās, kas tieši nepieder, bet ir uzskaitītas grāmatvedības uzskaitē. Vajadzības gadījumā, uzņēmumā var notikt papildus inventarizācijas- periodiskās un ārkārtas.
Piedevām inventarizāciju veic par visiem bilances posteņiem, gan par materiālajam, gan nemateriālajām lietām. Tādiem, kā pamatlīdzekļi, finansiālajiem ieguldījumiem, krājumiem, parādiem, naudas līdzekļiem un pašu kapitālu.
Inventarizācijas kontroles process sevī ietver šādus posmus:
• Sagatavošanās inventarizācijas veikšanai
• Visu svēršanas un mērīšanas mēraparātu darba stāvokļa un precizitātes pārbaude
• Uzskaites objektu apskate un novērtēšana to atrašanās vietā
• Dokumentu sastādīšana inventarizācijas laikā.
• Inventarizācijas rezultātu salīdzināšana ar uzskaites datiem, noviržu dokumentēšana, inventarizācijas akta sastādīšana.
…
Katram uzņēmumam, neatkarīgi no tā lieluma, ir jāveic grāmatvedības pārskatu sagatavošana, lai būtu iespējams noskaidrot, kādu peļņu tas ir guvis kādā noteiktā laika periodā. Visus procesus grāmatvedībā veic ar saimniecisko operāciju palīdzību, kas ir jebkurš darījums ar uzņēmuma līdzekļiem vai īpašumu, kas maina uzņēmuma finansiālo stāvokli. Šo operāciju pamatā ir atbilstoši attaisnojošie dokumenti, kuri savukārt ir pamatā visai grāmatvedībai, lai tā būtu plānveidīga, pilnīga un sistemātiski sakārtota. Likums par „Saimniecisko darījumu iegrāmatošanu un grāmatvedības reģistru kārtošanu” nosaka, ka komersanta, kooperatīvās sabiedrības, ārvalsts komersanta filiāles un nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgās pārstāvniecības, biedrības un nodibinājuma, politiskās organizācijas (partijas) un politisko organizāciju (partiju) apvienības, reliģiskās organizācijas, arodbiedrības, iestādes, kura tiek finansēta no valsts budžeta vai pašvaldību budžeta, valsts vai pašvaldību aģentūras, citas juridiskās un fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, ir ar pienākumu veikt grāmatvedības uzskaiti.
- Finanšu grāmatvedība
- Grāmatvedība
- Grāmatvedība, tās nozīme un prasības
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Grāmatvedība
Конспект для университета10
-
Finanšu grāmatvedība
Конспект для университета8
-
Finanšu grāmatvedība
Конспект для университета5
-
Finanšu grāmatvedība
Конспект для университета2
-
Finanšu grāmatvedība
Конспект для университета13