1. Menedžmenta funkciju raksturojums.
Plānošana – lēmums par to, kas jādara, kad, kā un kas to izdarīs;
Organizēšana – organizācijas resursu koncentrēšana, sadale un koordinēšana, lai izpildītu noteikto plānu;
Motivēšana – ietekme uz organizācijas darbiniekiem ar īpašām metodēm, lai viņi efektīvāk strādātu;
Kontrole – uzrauga plāna izpildi, reāģējot uz izmaiņām.
Vadīšana un lēmumu pieņemšana – caurvij visus 4 iepriekšējos elementus. Nepieciešama, lai veiktu iepriekšējās funkcijas.
2. Organizācijas resursi, iekšējā un ārējā vide.
Organziācijas Resursi:
Cilvēkresursi (darbinieki, menedžeri)
Finanšu resursi (ilgtermiņa, īstermiņa)
Materiālu resursi (pamatlīdzekļi, izejvielas, gatavā produkcija, tehnika)
Informācijas resursi (lēmumu pieņemšana, nepieciešamie dati un informācija, kuru uzņēmums izmanto, lai “aizsniegtu” klientu.
Iekšējā vide - Organizācijas iekšējā vide ir galvenie organizācijas darbības nosacījumi un faktori:
Mērķi (stratēgija, misija, vīzija, mērķi un uzdevumi);
Darbinieki (viņu zināšanas, iemaņas, prasmes, uztvere);
Struktūra (darba dalīšana, funkciju sadale, izpilde un kontrole);
Organizācijas kultūra (vērtības, motivēšana, menedžmenta stils);
Tehnologijas (iekārtu izmantošana, informācijas sistēmas).
Ārējā vide:
Klienti
Piegādātāji/ sadarbības partneri
Konkurenti
Likumdošana
Sabiedriskās organizācijas
Mediji
3. Nozīmīgākās menedžmenta teorijas.
Klasiskā menedžmenta teorija - Baltīta uz ražošanas un efektivitātes modeli;
Administratīvā menedžmenta teorija - Jāievieš stingra disciplīna;
Birokrātiskā vadības teorija – organizācija ir dalīta tipos; Birokrātijas teorijā viss ir stingri noteikts.
Cilvēcisko attiecību menedžmenta teorija - darba ražīgumu ietekmē visu darbinieku informētība, cilvēku saskarsme.
Motivēšanas teorija - ar motovēšanu var izmainīt cilvēka rīcību. Nozemākajām vajadzībām tiek apmierinātas uz augšu.
4. Kultūras menedžmenta un kultūras menedžera jēdzienu raksturojums.
Kultūras menedžments – kultūras organizāciju/projektu vadīšana un mākslinieku producēšana izmantojot menedžmenta paņēmienus, kas pielāgoti kultūras nozarei.
Kultūras menedžeris – starpnieks starp kultūras produkta radītāju un tā patērētāju.
5. Kultūras produkta jēdziena raksturojums. -
Kultūras produkts iedalās :
1. Prece (materiāla lieta) – grāmata, glezna, disks utt.
2. Pakalpojums (nemateriāls lielums) – koncerts, izrāde, izstāde utt.
Kultūras produkta specifiskās iezīmes:
1. augsta pašizmaksa;
2. nav pirmās nepieciešamības produks;
3. Neliels tirgus (Latvijā).
…