Reklāma ir metode kā nodot ziņu no sponsora objektīvā veidā pēc iespējas lielākam cilvēku skaitam.(1)
Reklāmas ir visapkārt: radio, žurnālos, avīzēs, televīzijā, transporta pieturās, internetā, pat uz mācībām vajadzīgajām kladēm un brokastu pārslām. Bieži vien tās mūs pārsteidz nesagatavotus- tās ir visur, lai arī kurp mēs dotos un ko arī darītu: dotos uz skolu, uz veikalu vai vienkārši pastaigā. Bez reklāmām mūsu dzīve nav iedomājama. Fantastika! Ko reklāma dara ar cilvēkiem! Reklāmai tomēr ir milzīgs spēks, lai kā dažreiz negribam atzīt, ka tā mūs kaut kādā veidā ietekmē, taču tā tas ir.
Galvenais reklāmas pamatā parasti ir mārketings - notiek tirgus izpēte, mērķauditorijas noteikšana un izvēle Pēc iegūtajiem datiem arī tiek nolemts, kāda reklāma produktam vai pakalpojumam būs nepieciešama. Reklāma pati pa sevi ir arī tirdznieciskās informācijas sastāvdaļa, un šajā nozīmē tā pati vispirms ir informācija. Reklāma ne tikai sniedz informāciju, bet ir arī spēcīgs pircēju rīcības ietekmējošs līdzeklis.
Reklāma kā ziņojumu izplatīšanas paņēmiens pasaulē pazīstama jau sen. Reklāma ir mārketinga līdzeklis ceļā uz klienta vēlmju apmierināšanu. To izmanto, lai veidotu uzņēmuma imidžu, nostiprinātu cilvēku nostāju par noteiktu produktu cenu; izplatītu informāciju par produktu pārdošanu; propagandētu noteiktas idejas utt .
Reklāmas ietekme izpaužas divos līmeņos: mikroekonomiskā līmenī un makroekonomiskā līmenī.
Mikroekonomiskā līmenī:
Tā ietekmē preci un masu informācijas līdzekļus, uzņēmumu, konkurences apstākļus, patērētāju, biznesa sfēru.
Makroekonomiskā līmenī:
Tā ietekmē konkurences apstākļus, patērētāju preču vērtību, cenu, pieprasījumu, patērētāju izvēli, ražošanas ciklu.
Reklāmai piemīt vairāki ekonomikas ietekmes veidi, viens no tiem ir, ka tā informē patērētāju par tirgū pieejamiem produktiem, pakalpojumiem un to priekšrocībām.
Pavisam noteikti varu apgalvot, ka vieniem reklāma palīdz gūt naudu, citiem tā palīdz tērēt to!
…