Efektīva kontrole pār biznesa procesiem un resursu izlietojumu dod iespēju laikus konstatēt trūkumus un novērst tos. Kontrole, tāpat kā visi citi biznesa procesi, ir saistīti ar resursu patēriņu. Kontroles mehānismu izstrāde un realizācija ir dārgs prieks. Laba kontroles sistēma ietver sevī efektīvus, viegli realizējamus un finansiāli saprātīgus risinājumus.
Piemēram. Veikala skaidras naudas aprites kontrole ir vienkārša: maiņas beigās pārdevēja salīdzina skaidrās naudas atlikumu kasē ar kases aparāta rādītājiem. Jā naudas par maz, tā ir pārdevējas kļūda un iztrūkums jāiemaksā kasē, ja naudas par daudz, tad nauda jāiegrāmato kā uzņēmuma papildus ienākumi. Ne iztrūkums, ne pārpalikums nav labs rādītājs, jo tā ir novirze no normas.
Visefektīvāko rezultātu dod paškontrolējošas sistēmas. Profesionāli, motivēti darbinieki ar augstu atbildības sajūtu ir spējīgi paši kontrolēt savu darba rezultātu kvalitāti. Atbilstoši instalēta datorsistēma pati novērš vīrusu problēmu un kontrolē savu stāvokli.
Kontroli var iedalīt trīs posmos:
• pirmskontrole;
• procesu kontrole;
• pēckontrole.
Piemēram. Pirmskontrole restorānu biznesā ir produktu (izejvielu) kvalitātes pārbaude, procesu kontrole ir šefpavāra uzraudzība par gatavošanas tehnoloģijas ievērošanu, pēckontrole ir klientu atsauksmju uzklausīšana un analīze.
Visu kontroles veidu uzdevums ir sekmēt resursu efektīvu izmantošanu, kvalitātes nodrošināšanu, normatīvo aktu ievērošanu un kompānijas interešu aizstāvību.
…